Puheenaihe

Suomessa tehdään tänä vuonna 5-numeroinen ennätys, joka ei autokauppaa ja poliitikkoja mairittele – "Suomi kaasuttaa ilmastomoponsa kohti rotkoa"

LIIKENNE Autoala haluaisi laskea uusien autojen autoveroa kaikissa päästöluokissa. Edunvalvojan mukaan käytäntö on osoittanut, että kansalaiset tarvitsevat myös isokokoisia autoja.

Kuvituskuva

Suomeen tuotiin viime vuonna 45 000 autoveron alaista käytettyä autoa. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan on suurempi kuin koskaan ja suunta on kasvussa.

Tuontiautot ovat varsin iäkkäitä ja kookkaita. Suurin osa on diesel-käyttöisiä ja myös päästöt ovat selvästi uusia autoja suuremmat.

Autoalan mukaan käytettynä tuotujen bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidipäästöt olivat jopa 40 prosenttia uutena hankittuja autoja suuremmat. 

Suomen autokaupan etuja valvovalla autoalalla katsotaan, että käytettyjen autojen tuonnista on tullut tapa kiertää autoveron ympäristöohjausta, jolla poliitikot ovat yrittäneet saada Suomen autoista vähäpäästöisempiä.

Autoalan ennusteen mukaan tänä vuonna käytettyjen autojen tuonti kohoaa lähes 60 000:een. Autoja tuodaan nyt etenkin Ruotsista, jossa vientiluvut jatkavat jyrkkää kasvuaan.

– Samaan aikaan kun vaalikeskusteluissa puoluejohtajilta tentataan kantaa polttomoottorikieltoihin tai vuoden 2030 sähköautojen määrää koskeviin tavoitteisiin, kaasuttaa Suomi ilmastomoponsa kohti rotkoa, kärjistää Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tiedotteessa.

Autoalan laskelmien mukaan tuonti syö myös valtion verotuloja. Viime vuonna Suomi menetti arvion mukaan pysyvästi arvonlisäverotuloa noin 100 miljoonaa euroa.

Tero Kallion mukaan Suomi on jäänyt Euroopan sisäisessä hiilivuodossa vastaanottavaksi maaksi yhdessä muiden Itä-Euroopan maiden kanssa. 
Lääkkeeksi hän tarjoaa uusien autojen autoveron laskua kaikissa päästöluokissa. 

Kallion mukaan kansalaiset ovat jo osoittaneet, että osa tarvitsee suuremman auton, ja äänestävät nyt jaloillaan hakemalla ne käytettynä ulkomailta. Mikäli auto ostettaisiin uutena tai vähemmän käytettynä kotimaasta olisi se todennäköisesti pykälää pienempi ja siten myös pienipäästöisempi.

– Onko mieltä kannustaa kansalaisia kantamaan rahansa ulkomaille? Ja vaikka veromenetykset eivät päättäjiämme liikuttaisi, miten on kotimaisen autoalan työpaikkojen laita, Kallio kysyy tiedotteessa.

– Vain siten, että kotimaasta hankittu auto on käytettynä ulkomailta haettua houkuttelevampi hinnaltaan, voidaan autokannan vanheneminen pysäyttää. Sisämarkkinasäännösten vuoksi muuta ratkaisua ei ole, Kallio summaa.  

Esimerkin hän ottaa autoverottomasta Ruotsista, jossa autojen vienti kasvoi viime vuonna 105 000 käytettyyn autoon. Samalla Ruotsiin tuotiin vain alle 10 000 käytettyä autoa. 

– Osa viranomaisistamme tuntuu edelleen ajattelevan, että käytettyjen autojen maahantuonti on leppoisaa kansanhuvia, joka lisää valtion autoverotuottoja, eikä juuri syö kotimaista uusien autojen kysyntää. Tilastot kertovat päinvastaisesta, Kallio suomii.

– Kuluttaja tai kysyntään vastaavat autokauppiaat eivät ole syyllisiä syntyneeseen tilanteeseen. Mikäli verokohtelu ohjaa hankkimaan auton käytettynä ulkomailta, on kansalaisella oikeus tämän mukaan toimia, Kallio katsoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Tuontiautoketjulle mätkäistiin 2,6 miljoonan jälkiverot ja kulut – "Aiomme valittaa"18.6.2018 09.04
Yllättikö jo keväinen autokuume? – Asiantuntija: näin vältät pahat virheet autokaupassa14.2.2019 18.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi