Puheenaihe

Helsinki kokeilee markkinaehtoista pysäköintiä – rakennuttaja päättäisi parkkipaikkojen määrän

Jos kaikille asunnoille ei tarvitsisi varata autopaikkaa, tarjolle voisi tulla edullisempia asuntoja.

Jukka Hämäläinen/arkisto

Helsinki aikoo kokeilla markkinaehtoista pysäköintiä Hernesaaressa, Hakaniemenrannassa ja Kalasataman Nihdissä.

Markkinaehtoinen pysäköinti merkitsisi isoa muutosta asuntorakentamisennormeihin: kaupunki ei enää määräisi uusien talojen autopaikkojen määrää, vaan rakennuttajat saisivat tehdä pysäköintipaikkoja sen verran, kuin katsovat tarpeelliseksi.

Siirtyminen markkinaehtoiseen pysäköintiin on kirjattu kaupunkistrategiaan, ja tavoitteena on hillitä rakentamisen kustannuksia.

Tarkoitus on soveltaa myös välimallia, jossa kaupunki edellyttäisi toteuttamaan tietyn määrän parkkipaikkoja.

Esitys markkinaehtoisen pysäköinnin periaatteista ja kokeilusta tulee kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäväksi tiistaina 9. huhtikuuta.

Hakaniemenrannassa uutta mallia esitetään kahteen kortteliin ja yhteen kortteliin velvoitetta rakentaa autopaikka aina 150 kerrosneliötä kohti. Koko Nihdin alueelle esitetään markkinaehtoista pysäköintiä säänneltyä asuntotuotantoa lukuun ottamatta.

Hernesaaren pysäköintimalliin otetaan kantaa ensi syksynä. Lopullisesti pysäköintimalleista päättää valtuusto.

Asemakaavoissa varattaisiin mahdollisuus rakentaa pysäköintipaikkoja vähintään nykyisen pysäköintinormin mukainen määrä. Loput paikat voitaisiin rakentaa myöhemmin, jos niille on kysyntää. Jollei tarvetta ole, tila voitaisiin myöhemmin ottaa toiseen käyttöön.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi