Puheenaihe

Suositko suomalaista, vai valitsetko aina halvimman makkaran? – Tänään sitä sopii miettiä ruokakaupassa

Kuvituskuva

arkisto / Johanna Erjonsalo

Kuluttajien toivotaan suosivan etenkin tänään kotimaisia tuotteita ja palveluja ostopäätöksissään. Tänään vietettävän neljännen Osta työtä Suomeen -teemapäivän takana on Suomalaisen Työn Liitto.

Kotimaiset tuotteet tunnistaa esimerkiksi Avainlipusta, Design from Finland-merkistä ja Yhteiskunnallinen yritys -merkistä.

Omista sinivalkoisista valinnoista voi kertoa sosiaalisessa mediassa tunnisteella #ostatyötäsuomeen.

Suomalaisen Työn Liiton tilaaman selvityksen mukaan tuotteen kotimaisuus on jo nousussa ostopäätöksiä tehdessä. Hinta ja laatu vaikuttavat eniten ostopäätöksiin, mutta kyselyn mukaan 38 prosenttia suomalaisista arvioi, että tuotteen tai palvelun työllistävyys Suomessa tulee vaikuttamaan valintoihin tulevaisuudessa yhä enemmän.

Yli 90 prosenttia vastaajista uskoi, että suomalaisen suosiminen tuo myös työpaikkoja kotimaahan.

– Osta työtä Suomeen -päivä on hyvä tilaisuus kiinnittää huomiota omiin valintoihin ja mielellään tehdä niin myös jatkossa vuoden kaikkina päivinä, kehottaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala kampanjan nettisivulla.

Kulutustottumuksiin liittyvään kyselyyn vastasi 1187 henkilöä. Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen internet-paneelissa lokakuun lopulla, ja siihen vastasivat 18–79-vuotiaat suomalaiset.

Lisää aiheesta

Posti julkaisi hurjan ennätyksen – syynä Black Friday ja Cyber Monday3.12.2018 12.59

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi