Puheenaihe

Miksi lentokoneen ikkunaluukut pitää nostaa ylös ennen nousua ja laskua? – Stuertti paljastaa syyn ja kertoo, miksi se voi pelastaa ihmishenkiä

Aki Arjalahti kertoo miksi koneen ikkunaluukut pitää nostaa ylös nousussa ja laskussa.

Nadi Hammouda

Lähes kaikille joskus lentokoneella matkustaneille lienee tuttu ennen nousua ja laskua annettu ohjeistus, jossa istuin tulee nostaa pystyasentoon ja tarjotin laittaa ylös.

Samassa kuulutuksessa on myös kohta, jossa matkustajia pyydetään nostamaan koneen ikkunoissa olevat verhot ylös nousun ja laskun ajaksi. Äkkiseltään ajateltuna sen syy ei ole kovin ilmeinen, mutta pitkään stuerttina toiminut Aki Arjalahti kertoo kyseessä olevan matkustajien turvallisuus.

– Kun ihmiseltä peitetään yksi aisti, hänen reagointinopeutensa väkisinkin laskee. Jos hänen on mahdollista nähdä ulos ja huomata siellä tapahtuva vaaratilanne, se terästää nopeasti aisteja ja tilanteessa reagoimista. Lentokoneen runko on tehty kestämään teoriassa minkälaisia olosuhteita vaan, vaikka tietenkin poikkeuksia on. Mutta sanotaan, että koneen ulkopuolella on tulipalo. Silloin aikaa evakuoida kone on 90 sekuntia ja se on melko lyhyt aika. Kaikki aistit tarvitaan terävinä.

– Tietyllä tavalla olen huolissani välillä ihmisistä, joilla on nousun ja laskun aikana päällä jos minkäänlaista korvakuuloketta koko ajan. Kuulevatko he, jos jotain tapahtuu?

Trafin mukaan ikkunaluukkujen avaamisessa on kyse myös koneen valotilanteen säilyttämisestä koko ajan samana.

Arjalahden mukaan henkilökuntaa koulutetaan koko ajan ja he hallitsevat tilanteen.

– Meillä on sanonta, että pilotit ohjaavat koneen ylös ja alas, mutta matkustamohenkilökunta hoitaa matkustajat koneesta ulos, mies hymyilee.

Pitkään stuerttina toiminut Arjalahti on nähnyt lentoliikenteessä ja matkustustavoissa muutoksia vuosien varrella. Hän varoittaa lentämään lähteviä miettimään kaksi kertaa mistä lippunsa ostaa, sillä kikkailu voi käydä kalliiksi.

– Nykytrendihän on, että ostetaan kolmet eri lennot halvalla. Siinä on kuitenkin se vaara, että jos yksi lento on myöhässä ja myöhästyt lopuilta, kukaan ei korvaa menetettyjä lentoja. Suora lento on lähtökohtaisesti kalliimpi, mutta siinä on enemmän turvaa. Halpalippukin voi lopulta käydä aika kalliiksi.

Hän on myös huomannut kuinka lentomatkailun jatkuva kasvu on vaikuttanut stuertin työhön.

– Itse työnkuvahan on pysynyt vuosikymmeniä samana. Mutta samalla siitä on kadonnut sellainen tietynlainen glamour. Sitä ei pidetä enää niin ihmeellisenä, että oi tuolla tuo liitelee pilvien päällä. Myöskin kohteissa vietettävä aika on pienentynyt. Ennen saatettiin olla viikko, mutta nykyään puhutaan tunneista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Mustalla listalla oleva Finnair joutuu nyt oikeuteen – "Rikkoo lentomatkustajien oikeuksia"27.9.2017 09.49
Oho! Finnair syöttää lentomatkustajille kouluruokaa – Arvaa millä herkutellaan business-luokassa24.5.2017 10.22

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi