Liikenne

Kuormaustestien karu tulos – köysi katkesi jo puolessa välissä, kulunut sidontaliinakin riski

AUTOT JA LIIKENNE Sidontaliinan tulisi varmistaa kuorman turvallisuus. Todellisuudessa kuorman sidonta on monen satunnaisen kuljetuksen heikoin lenkki.

Paraskaan solmu ei tee katkenneesta kuormaliinasta kestävää, lehtori Juha Pesonen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta.

Pekka Seppänen

Sidontaliinalta vaaditaan paljon. Sen on oltava kaikkine osineen riittävän vahva suhteessa sidottavaan kuormaan, sen on oltava puhdas ja ehjä, ja sidottaessa siihen ei saa jäädä kierteitä.

Jyväskylän ammattikorkeakoulun logistiikkayksikkö testasi tavallisia kaupoissa myytäviä kuormaliinoja ja tulokset olivat selkeitä.

Hydraulisella testilaitteella tehdyssä testissä uusi sidontaliina meni rikki noin 1 000 kilon voimalla. Tällöin petti liinan rataslukko eli niin sanottu räikkä. Sidontaliina siis piti lupauksensa, sillä pakkauksen mukaan sille luvattiin lujuutta 700 kiloon asti.

Seuraavaksi testiin joutui samanlainen, mutta hankaukseen joutunut, kulunut sidontaliina. Se napsahti poikki jo alle 500 kilon voimalla. Liina katkesi nimenomaan kuluman kohdalta.

Jos uusi liina menee poikki, on tietenkin suuri kiusaus sitoa katkenneen liinan päät yhteen ja jatkaa sen käyttöä. Näin ei missään tapauksessa kannata tehdä.

– Solmittu 700 kilon sidontaliina katkesi testissämme jo alle 400 kilon voimalla nimenomaan solmun kohdalta, kertoo lehtori Juha Pesonen Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksiköstä.

Köyttä ei saa kiristettyä riittävän tiukalle ja se venyy liikaa.

Myös lika vaarantaa kuormaliinan kestävyyden. Käyttämättömät kuormaliinat lojuvat joskus tallin nurkassa unohdettuina. Siellä ne keräävät itseensä pölyä ja likaa, joskus jopa öljyä tai peräti hitsauskipinöitä.

– Likainen sidontaliina pettää, koska se menettää joustavuutensa. Suolan, hiekan, öljyn tai muun kemikaalin tahrima sidontaliina pitäisi ehdottomasti hylätä ja hankkia uusi, Pesonen sanoo.

Sidontaliinan puuttuessa on houkutus sitoa kuorma kiinni köydellä. Testien perusteella köysi ei kuitenkaan ole vaihtoehto oikealle sidontaliinalle.

– Köyttä ei saa kiristettyä riittävän tiukalle ja se venyy liikaa, siksi köysi ei ole sidontaväline, Pesonen toteaa.

Väitteelle haettiin näyttöä samalla hydraulisella mittauslaitteella, millä aiemmin testattiin kuormaliinan lujuutta. Tulokset olivat karuja.

Tuoteseloste lupaa köydelle 1 900 kilon vetolujuuden. Testissä köysi rapsahtaa poikki jo 1 000 kilon voimalla.

Huomionarvoista testeissä oli myös solmujen laatu. Vetosolmu ei kestänyt lainkaan, umpisolmu köyden molemmissa päissä kesti tuohon mainittuun 1 000 kiloon asti, mutta sitten köysi napsahti poikki nimenomaan solmun kohdalta.

Huolestuttavaa on myös venyminen. Testissä köysi venyi yli kaksinkertaisesti verrattuna kuormaliinaan, joten jo pelkkä venyminen voi johtaa sidotun kuorman hajoamiseen.

Kuormaliinaa hankittaessa kannattaa tarkistaa liinan kaikkien osien lujuus. Itse liinalla, rataslukolla ja kiinnityskoukulla voi olla eri lujuudet.

Pienin lukema ratkaisee sen, kuinka raskas kuorma kyseisellä liinalla voidaan turvallisesti sitoa.

Sidontaliinan lujuuden pitäisi olla kaksi kertaa niin suuri kuin sidottavan kuorman massa.

Oleellista on, että sidontaliinan heikoimman osan lujuus ratkaisee koko liinan kestävyyden. Kaikista liinan osista pitää löytyä lujuusmerkintä ja ne on syytä tarkistaa ennen liinan hankintaa.

Sidontaliinassa pitää olla rataslukko eli niin sanottu räikkä – jousilukolliset liinat eivät sovi peräkärryjen kuormaliinoiksi.

– Kun kuorma on lastattu peräkärryyn, se pitäisi tukea etureunastaan. Sen jälkeen se sidotaan yli kahdella sidontaliinalla, joiden molempien tulee olla lujuudeltaan kaksi kertaa kuorman painon verran, Pesonen neuvoo.

– Jos kuormaa ei kyetä tukemaan etureunastaan, se voidaan sitoa ylisidonnan lisäksi kulmistaan niin sanotulla valjassidonnalla kahdella lisäliinalla.

Sidottaessa on lisäksi pidettävä huoli siitä, että liinoihin ei tule kierteitä. Lopuksi liinat kiristetään. Kuljetuksen aikanakin sidonnan kireys kannattaa tarkistaa kesken matkan.

Teksti: Eila Parviainen, Moottori.fi

Älä käytä kelvotonta kuormaliinaa

Sidontaliina kannattaa tarkistaa aina ennen käyttöä. Hylkää sidontaliina, jos...

  • Se on likainen: suolainen, öljyinen, hiekkainen.
  • Siinä on solmu.
  • Siinä on hankausvaurio.
  • Siinä on kemikaalivaurio.
  • Siinä on lämpö-, kipinä tai hitsausvaurio.
  • Ompeleet ovat revenneet.
  • Kudelangat ovat poikki tai niissä on viilto.
  • Liinan etiketti ei ole luettavissa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Liikenne

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi