Paikalliset

Etelä-Karjala katsoo tarkasti Aasiaan

Etelä-Karjalassa opiskelevat aasialaisnuoret juhlistivat kiinalaista uudenvuotta juhla-aterialla.

Etelä-Karjalan liitto

Etelä-Karjalan maakuntahallitus on juuri hyväksynyt Aasia-strategian, ja Aasia-hanke on käynnistynyt viime vuoden lopulla.

Aasia on Etelä-Karjalalle ilmeisen tärkeä, mutta miksi?

– Globalisaation myötä Aasian merkitys on kasvanut monessakin mielessä. Esimerkiksi talouden näkökulmasta katsottuna Venäjän talouden notkahdus näkyi meillä Etelä-Karjalassa. Kaikki munat eivät voi olla samassa korissa, vaan tarvitaan uusia avauksia ja uskottavia kumppaneita. Tämä on yksi syy, miksi Aasia kiinnostaa meitä, Etelä-Karjalan liiton Aasia-asiantuntija Ding Ma selvittää.

Hänen mukaansa ajankohta Aasiaan suuntautuville panostuksille on paras mahdollinen myös siksi, että Suomen ja Kiinan poliittinen suhde on juuri nyt parhaimmillaan.

Aasia-strategia on koko maakunnan sidosryhmien yhteinen, ja sen tarkastelujakso on sama kuin maakuntaohjelman, 2018–2021.

– Aasia-hanke on strategian toimeenpanovaiheen kaksivuotinen työmyyrä, Ma kuvailee.

Strategialla on seitsemän tavoitetta, joita ei Man mukaan voi asettaa tärkeysjärjestykseen.

Yksi tavoitteista on, että Etelä-Karjala profiloituu kansainvälisesti aktiivisena maakuntana Aasia-yhteistyössä.

Toiseksi, Saimaan alue halutaan nostaa kolmen tärkeimmän matkailualueen joukkoon Helsingin ja Lapin rinnalle. Aasialaisten matkailijoiden yöpymiset Etelä-Karjalassa halutaan tuplata vuosittain.

Kolmanneksi, Etelä-Karjalan halutaan olevan valtakunnan ykkönen koulutusviennissä, kun vertaillaan lukuvuosimaksutuloja.

Muut tavoitteet koskevat muun muassa pk-yritysten kansainvälistymistä ja aasialaisten pääomasijoittajien kiinnostusta aluetta kohtaan.

– Toiset tavoitteet toteutuvat nopeammin kuin toiset. Sama koskee myös hankkeen neljää painopistettä. Nekin ovat tasavertaisia, mutta tulokset näkyvät eri tahdilla.

Man mainitsemat hankkeen painopisteet ovat Etelä-Karjalan kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen Aasian kasvumarkkinoilla, aasialaisten suorainvestointien houkuttelu, kansainvälisen matkailun edistäminen ja aasialaisten matkailijoiden houkuttelu sekä koulutusyhteistyön ja kulttuurivaihdon edistäminen.

– Kahdesta viimeisestä voi odottaa nopeimmin tuloksia. Investointien osalta sykli on 3–5 vuotta, joten pitää olla kärsivällinen ja tehdä pitkäjänteisesti töitä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi