Etelä-Karjala katsoo tarkasti Aasiaan

Etelä-Karjalassa opiskelevat aasialaisnuoret juhlistivat kiinalaista uudenvuotta juhla-aterialla.

Etelä-Karjalan liitto

Etelä-Karjalan maakuntahallitus on juuri hyväksynyt Aasia-strategian, ja Aasia-hanke on käynnistynyt viime vuoden lopulla.

Aasia on Etelä-Karjalalle ilmeisen tärkeä, mutta miksi?

– Globalisaation myötä Aasian merkitys on kasvanut monessakin mielessä. Esimerkiksi talouden näkökulmasta katsottuna Venäjän talouden notkahdus näkyi meillä Etelä-Karjalassa. Kaikki munat eivät voi olla samassa korissa, vaan tarvitaan uusia avauksia ja uskottavia kumppaneita. Tämä on yksi syy, miksi Aasia kiinnostaa meitä, Etelä-Karjalan liiton Aasia-asiantuntija Ding Ma selvittää.

Hänen mukaansa ajankohta Aasiaan suuntautuville panostuksille on paras mahdollinen myös siksi, että Suomen ja Kiinan poliittinen suhde on juuri nyt parhaimmillaan.

Aasia-strategia on koko maakunnan sidosryhmien yhteinen, ja sen tarkastelujakso on sama kuin maakuntaohjelman, 2018–2021.

– Aasia-hanke on strategian toimeenpanovaiheen kaksivuotinen työmyyrä, Ma kuvailee.

Strategialla on seitsemän tavoitetta, joita ei Man mukaan voi asettaa tärkeysjärjestykseen.

Yksi tavoitteista on, että Etelä-Karjala profiloituu kansainvälisesti aktiivisena maakuntana Aasia-yhteistyössä.

Toiseksi, Saimaan alue halutaan nostaa kolmen tärkeimmän matkailualueen joukkoon Helsingin ja Lapin rinnalle. Aasialaisten matkailijoiden yöpymiset Etelä-Karjalassa halutaan tuplata vuosittain.

Kolmanneksi, Etelä-Karjalan halutaan olevan valtakunnan ykkönen koulutusviennissä, kun vertaillaan lukuvuosimaksutuloja.

Muut tavoitteet koskevat muun muassa pk-yritysten kansainvälistymistä ja aasialaisten pääomasijoittajien kiinnostusta aluetta kohtaan.

– Toiset tavoitteet toteutuvat nopeammin kuin toiset. Sama koskee myös hankkeen neljää painopistettä. Nekin ovat tasavertaisia, mutta tulokset näkyvät eri tahdilla.

Man mainitsemat hankkeen painopisteet ovat Etelä-Karjalan kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen Aasian kasvumarkkinoilla, aasialaisten suorainvestointien houkuttelu, kansainvälisen matkailun edistäminen ja aasialaisten matkailijoiden houkuttelu sekä koulutusyhteistyön ja kulttuurivaihdon edistäminen.

– Kahdesta viimeisestä voi odottaa nopeimmin tuloksia. Investointien osalta sykli on 3–5 vuotta, joten pitää olla kärsivällinen ja tehdä pitkäjänteisesti töitä.

Written by:

Tuija Horttanainen

Ota yhteyttä

 

 

AutonOsat24.Fi