Puheenaihe

Petyitkö pakettimatkalla? Pian voit saada korvausta "lomanautinnon menetyksestä"

MATKAILU   Lakimuutos kohentaisi osittain matkustajan kuluttajansuojaa ja laajentaisi matkanjärjestäjien velvollisuuksia.

Kuvituskuva.

Armi Suojanen / Arkisto

Ensi vuonna voimaan astuva matkailualan lakimuutos hämmentää matkanjärjestäjiä. Kuluttajansuoja muuttuisi osittain, ja samalla alan yritysten velvoitteet laajenisivat.

Eduskunnan käsittelyssä oleva laki koskisi valmiiden matkapakettien lisäksi sellaisia matkapaketteja, jotka matkustaja itse kokoaa verkkosivuilta tekemällä erilliset sopimukset eri palveluntarjoajien kanssa.

Erityisasiantuntija Riitta Haapasaari oikeusministeriöstä toteaa, että nykyinen valmismatkalaki alkaa olla vanhentunut. Matkapalveluyhdistelmiä hankitaan nyt aivan eri tavalla netistä kuin ennen vanhaan seuramatkoja matkatoimistoista.

Uudella lailla toteutetaan EU:n matkapakettidirektiivi.

– Tavoitteena on, että jatkossa kaikissa EU-maissa matkanjärjestäjillä on samanlainen lainsäädäntö ja velvollisuudet.

Vanha laki on suppeampi kuin uusi ja johtaa tulkintatilanteisiin. Uusi laki pyrkii selkeyttämään tilannetta mm. vaatimalla asiakkaalle nykyistä yksityiskohtaisempaa tietoa matkaan liittyvistä asioista ja asiakkaan oikeuksista.

– Tiedottaminen on nytkin hyvällä tasolla, eikä riidoissa useinkaan ole kyse ennakkotiedon puutteista, vaan enemmänkin siitä, että matkustaja odottaa jotakin muuta kuin mitä ennakkotiedoissa on kerrottu, sanoo Haapasaari.

Hän ei usko, että matkoihin liittyvät riitatilanteet sinänsä lain myötä vähenevät. Ennakoimattomia tilanteita kuten lentojen myöhästymisiä on aina ja varsinkin, kun matkoja varataan jo kauan ennen matkaa.

Matkustajan oikeudet paranisivat uuden lain nojalla, jos matkassa on todellinen virhe. Uutta olisi esimerkiksi matkustajan oikeus saada merkittävien virheiden johdosta hinnanalennuksen ohella korvaus "lomanautinnon menetyksestä".

Se voisi koskea vaikka matkustajan sairastumista matkapakettiin sisältyvän ruokatarjoilun takia.

– Kyllä virhe nykyäänkin on korvattava, mutta jatkossa korvaukset saattavat nousta. Nykyään ei ole maksettu korvausta kaikesta siitä, mistä jatkossa pitää.

– Mikä se oikea korvaustaso sitten on, sen ratkaisee käytännössä kuluttajariitalautakunta. Tilanteet arvioidaan tapauskohtaisesti.

Toisaalta matkustajan asema olisi nykyistä heikompi, jos matkanjärjestäjä peruuttaa matkan. Matkustajalla ei olisi enää lähtökohtaista oikeutta saada korvaavaa matkaa alkuperäisellä hinnalla.

Matkustajalla taas olisi jatkossa oikeus peruuttaa matkapaketti ilman erityistä syytä koska tahansa ennen matkaa. Nykyisinhän matkustajalla on peruuttamisoikeus vain tietyissä tilanteissa, esimerkiksi sairauden takia.

Matkanjärjestäjä voisi kuitenkin jatkossa vaatia matkustajalta peruutusmaksun, joka voi olla nykyistä suurempi, eli matkanjärjestäjän menetysten suuruinen. Tosin siinä tapauksessa että matkanjärjestäjä pystyy myymään matkan heti seuraavalle asiakkaalle, ei vahinkoa tietysti aiheudu.

– Peruuttamismaksun pitää vastata sitä tosiasiallista vahinkoa, joka matkanjärjestäjälle aiheutuu, huomauttaa Haapasaari.

– Jos siis matkustaja tällä hetkellä joutuu peruuttamaan seuramatkan vaikka lähiomaisen sairastuttua, matkanjärjestäjä palauttaa hänelle ennakkomaksun lukuun ottamatta muutaman kympin toimistomaksua. Jatkossa voi olla, että jos matkaa ei saa myytyä eteenpäin, peruuttajalle ei palauteta juuri mitään.

Haapasaari arvioikin, että matkavakuutusten rooli tulee kasvamaan.

– Nykyäänhän matkavakuutuksia on noin 80 prosentilla matkustajista, eli aika paljon on niitä, joilla sitä ei ole.

Suomen Matkatoimistoalan Liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti kertoo, että lakimuutokseen liittyy paljon kysymysmerkkejä.

– Pakettimatkadirektiivin valmistelu on ollut EU-tasolla kaoottinen ja lopputulos on huono.

– Määritelmät ovat epäselviä, ja jo nyt on alalla melkein paniikkia uusien velvoitteiden suhteen ja sen, koska ja mihin toimijaan niitä sovelletaan.

– Uutta on esimerkiksi korvaus lomanautinnon menetyksestä. Mielenkiinnolla seuraamme, mille tasolle korvaukset tulevat asettumaan.

Sinänsä Mäki-Fränti pitää hyvänä asiana, että tiedotus ja kuluttajansuoja selkeytyvät, sillä se lisää luottamusta ja sitä kautta halukkuutta käyttää matkailupalveluja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Tänne suomalaiset himoitsevat syyslomallaan – matkakohteiden Top 20 voi tuoda yllätyksen26.9.2017 07.57
Ulkoasiainministeriö varoittaa Karibian matkaajia: Hirmumyrskykausi jatkuu edelleen23.9.2017 11.31

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi