Paikalliset

Lappeenrantalainen kilpaveneilyn maailmanmestari ei haikaile F1-sarjaan: "Haluan, että elämä on muutakin kuin venehommaa"

Juho-Matti Mannisella oli syytä tyytyväisyyteen Vuoksi Racen maaliintulon jälkeen elokuussa. Vielä enemmän iloa oli ilmassa kauden päätöksessä Berliinissä, kun Manninen nappasi itselleen maailmanmestarin tittelin.

Milla Sohlström

Hän on Suomen mestari, Pohjoismaiden mestari, Euroopan mestari ja maailmanmestari. Lisäksi hän on yrittäjä ja perheenisä.

– Perhe ja hyvä taustatiimi mahdollistavat tämän kaiken, tiivistää F4-ratamoottoriveneiden MM-sarjaa ajava lappeenrantalainen Juho-Matti Manninen.

Kausi 2016 oli Manniselle jättimenestys. Viimeisestä osakilpailusta Berliinistä mies palasi kotiin maailmanmestarina voitettuaan viisi sarjan kuudesta osakilpailusta.

– Tällä kaudella voitettiin kaikki, mitä voitettavissa oli. Totta kai se tuntuu mahtavalta.

Manninen luonnehtii ajamaansa sarjaa vedenjakajaksi. Jos kilpaveneilijän uralla haluaisi edetä, edessä olisi siirtyminen F1-luokkaan.

– F4-luokka on kovin venepuolen luokka, jota vielä pidetään amatööritasona. Tosin tänä vuonna jo tämänkin sarjan kuuden kärki itseäni lukuun ottamatta ajaa työkseen.

Manninen arvelee, että F1-luokassa ajaminen voisi olla hänelle mahdollista, jos vain halua riittäisi. Mutta välttämättä ei riitä.

– Sitten elämä olisi pelkkää veneilyä. Mökkeilyt jäisivät, samoin kaikki perhereissut. Haluan, että elämäni on muutakin kuin venehommaa. Ainakin ensi vuosi ajetaan vielä tätä.

F4-luokkakin vie Mannista ympäri maailmaa. Toisinaan perhe lähtee kisareissuille mukaan, toisinaan ei.

Kisakausi alkaa perinteisesti Pariisista, missä F4-kuljettajien edesottamuksia on Mannisen mukaan seurannut jopa 60 000 hengen yleisö.

– Imatralla katsojia oli pari tuhatta. Siinä ovat sarjan ääripäät, Manninen naurahtaa.

Kilpaveneily on kuulunut Mannisen elämään pian 20 vuoden ajan.

– Vuonna 1997 pääsin ajamaan kilpaa erikoislisenssillä, vaikka olin vasta 13-vuotias. Yleensä ikäraja on 14 vuotta. Vuosien jälkeen kipinä ei ole enää ihan sitä kuin junnuna, kun ajamassa halusi olla aina ja koko ajan. Enää veteen ei tule mentyä vain huvikseen, vaan aina on testejä tai muu syy lähteä ajamaan.

F4-sarjassa ajaminen on vaativa harrastus, niin ajallisesti kuin taloudellisestikin.

– Kallistahan tämä on, sitä ei käy kieltäminen. Sarjan läpi ajaminen maksaa noin 60 000 euroa.

Tähän summaan sisältyvät muun muassa lentoliput, bensat ja hotelliyöpymiset.

Uran mieleenpainuvin hetki on ollut ensimmäinen Suomen mestaruus 2000-luvun alussa.

– Aloittaessani katsoin kaikkia kuskeja ylöspäin, ja yhtäkkiä olinkin yksi heistä. Silloin kausi oli tiukka ja ajettiin oikeasti kilpaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi