Paikalliset

Tutkija ei sure lentokentän sulkemista: ”Lappeenrannasta on tulossa maailman ekologisin lentokenttä”

Lentoliikenne Kimmo Klemola ei ole lentänyt lentokoneella 11 vuoteen.

Kimmo Klemola ei lennä lainkaan.

Heikki Kemppainen

– Lentäminen on ylenpalttista kerskakulutusta, lappeenrantalainen tekniikan tohtori ja tutkija Kimmo Klemola tiivistää näkemyksensä lentoliikenteestä.

Hän itse ei ole lentänyt enää 11 vuoteen. Viimeksi hän lensi Portugaliin jalkapallon EM-kisoihin kesällä 2004. Hän ei lähde kansainvälisiin seminaareihin eikä konferensseihin, jos niihin joutuu lentämään. Hän pyytää jotain toista henkilöä menemään paikalle esittelemään tutkimustuloksia.

Lomamatkalle Lappiin muut lentävät, Klemola matkustaa junalla. Lontoon olympialaisiin hän meni poikansa kanssa myös junalla.

Lennot Lappeenrannasta ovat nyt loppumassa. Tämä ei Klemolaa haittaa.

– Lappeenrannasta on tulossa maailman ekologisin lentokenttä. Täältä ei ole enää yhtään lentoa.

Klemola on perehtynyt lentoliikenteen haittoihin. Yksi lomalento Thaimaahan ja takaisin vie paljon polttoainetta. Jos lennon öljy tuotettaisiin vehnäpellosta tai metsästä biopolttoaineena, yhden koneellisen lento edestakaisin vaatisi 300 hehtaaria vehnäpeltoa tai 20 hehtaaria avohakattua metsää. 300 hehtaarista vehnäpeltoa saisi miljoona vehnälimppua. Biopolttoaineita tuotetaan jo nyt ruokakasveista, sillä öljyvarat hupenevat kovaa vauhtia.

Nämä tiedot voi laskea hänen luomastaan dontfly.org-laskurista, joka oli ehdolla Vuoden ilmastoteoksi 2015.

– Se on ihmisten omatuntoa kolkutteleva laskuri.

Hänen laskurinsa sai alkunsa kymmenen vuotta sitten, jolloin vanhempi nainen soitti Kansan radioon ja harmitteli, miten paljon lomalennot vievät öljyä, että voidaan mennä Thaimaahan. Puhelinsoitosta Klemola sai ajatuksen laskurista.

Lappeenrannan kaupunki saa Klemolalta kritiikkiä.

– Toinen käsi ei ole tiennyt, mitä toinen tekee.

Lappeenranta on mukana ilmasto-ohjelmassa ja hiilineutraalikunta-hankkeessa, mutta silti kaupunki on tukenut mittavasti lentoliikennettä. Lentomatkustajien määrän tavoitteeksi Lappeenranta on asettanut 300 000 matkustajaa vuodessa.

Klemola laskee, että jos tavoite saavutetaan, Lappeenrannan hiilidioksipäästöt kasvaisivat 30 prosenttia.

Toinen käsi ei ole tiennyt, mitä toinen tekee.

Jos tämä hiilidioksidipäästöjen kasvu haluttaisiin kompensoida aurinkopaneeleilla, 5 kilowatin aurinkopaneelivoimala jouduttaisiin asentamaan jokaisen lappeenrantalaisen talon katolle ja muutamaan ulkohuussiinkin.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi