Paikalliset

Etelä-Karjalan kansanedustajat: Pisararata jäihin ja kaksoisraide etusijalle

RATAINVESTOINNIT Eteläkarjalaiset kansanedustajat ovat nousseet yhteistuumin puolustamaan Imatra–Luumäki-kaksoisraidetta, jonka ohi on ajamassa Helsingin Pisararata.

Kaupunkimittaustoimisto, Liikennevirasto

Helsingin Pisararadan rakentamissuunnitelmat ovat saaneet nyt eteläkarjalaiset kansanedustajat puolustamaan kynsin ja hampain Imatra-Luumäki-kaksoisraiteen etenemistä. Osa heistä, kuten Kimmo Tiilikainen (kesk.), on hämmästellyt, onko hallitus nostanut Helsingin ratahankkeen kaikkien muiden ohi.

– Luulen, että olemme hyvin yksimielisiä kaksoisraiteen puolesta, kokoomuksen kansanedustaja Anu Urpalainen tiivistää eteläkarjalaisten edustajien tunnelmat.

– Suhtaudun kriittisesti Pisararataan varsinkin kun peruslaskelma osoitti sen kannattamattomaksi, tosin suuremmalla liikennemäärällä kannattavaksi. Pisaralla ei saa olla vaikutusta Imatra-Luumäki-kaksoisraiteen lykkäämiseen. Lähden siitä, että se tehdään, Urpalainen kommentoi.

Erityisen käärmeissään on keskustan Ari Torniainen.

– Suunniteltu Pisararata-hanke pitää jäädyttää. Hanke on kallis, yli miljardi euroa, ja hyötysuhteeltaan huono, hän kommentoi.

– Pisararadasta säästyneitä rahoja tulee käyttää perustienpidon rahoitukseen ja koko Suomen hankkeiden vauhdittamiseen. Luumäki-Imatra kaksoisraide on tärkeä. Sitä ei saa lykätä, vaan on vietävä eteenpäin, Torniainen mainitsee.

Sdp:n Suna Kymäläinen on myös mukana rintamassa.

– Olen erittäin pettynyt Imatra-Luumäki-kaksoisraiteen viivästymisestä. Olemme moneen kertaan painottaneet, että eduskunnan tahdon on näyttävä teoissa, Kymäläinen kertoo.

Hänen mukaansa on turhaa asetella vastakkain Pisararataa muiden liikennehankkeiden kanssa. Mielestäni Pisara puolustaa paikkaansa, mittava hanke tuo työtä Suomeen ja valmistuttuaan Pisarasta hyötyy koko Suomi, Kymäläinen kommentoi.

Myös Jukka Kärnä (sd) nimeää Imatra–Luumäen etusijalle.

– En laittaisi näitä hankkeita niinkään vastakkain, vaan nämä ovat enemmän aikataulukysymyksiä. Kaikkia näitä tarvitaan jollain aikavälillä.

– Ehdoton ykkönen on kaksoisraide Imatra–Luumäki-välille. Ratkaisulla tuetaan kaakkoisen Suomen teollisuutta ja elinvoimaisuutta ja sitä, että kaikki ihmiset eivät valu pääkaupunkiseudulle.

Kumpi raide pitää rakentaa ensin?

Kaksoisraide
89% (8 ääntä)
Pisararata
11% (1 ääni)
Ääniä yhteensä: 9

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat