Paikalliset

Tämä viskipullo joutui pannaan – Ravintoloitsijat pettyneitä

KIELTOLAKI Lappeenrannan ravintoloitsijat pettyivät alkoholilain kiristämiseen.

Old Cockin ravintolapäällikkö Niko Paasolainen näyttää Ron de Jeremy -rommipulloa, joka nousi tällä viikolla otsikoihin. Valvira käski rommin valmistajaa poistamaan pullon etiketistä aikuisviihdetaiteilijan kuvan, koska se luo mielikuvan, että rommin nauttiminen lisää seksuaalista menestystä. Vuodenvaihteessa voimaan astuva alkoholilaki tuo panimo- ja ravintola-alalle lisää rajoituksia.

Janne Koivisto

Lappeenrannan ravintoloitsijoilta ei heru tippaakaan ymmärrystä alkoholilain kiristämiselle.

– Kyllä tämä on taas sellaista holhousta, ravintola Old Cockin ravintolapäällikkö Niko Paasolainen huokaisee baaritiskin takana.

Eekoon majoitus- ja ravitsemuskaupan toimialajohtaja Pertti Timonen katsoo, että alkoholin haittoja pitäisi vähentää muilla keinoilla.

– Tällaisilla tiukennuksilla voi teoriassa vähentää alkoholin kulutusta ja sen aiheuttamia haittoja. Käytännössä näin ei kuitenkaan tapahdu, hän sanoo.

Alkoholilaki muuttuu vuodenvaihteessa.

Uuden lain myötä mietojen alkoholijuomien mainokset katoavat Lappeenrannan katukuvasta lähes kokonaan.

Televisiossa ja radiossa mietoja juomia saa vastedes mainostaa vasta iltakymmenen jälkeen, tuntia nykyistä myöhemmin.

Lisäksi laki tekee lopun panimoiden ja ravintoloiden Facebook-kilpailuista. Panimot ja ravintolat eivät saa enää jakaa sosiaalisessa mediassa asiakkaiden kirjoituksia.

Lakiin kirjataan myös yksityiskohtaisia rajoituksia. Mainoksissa on esimerkiksi kiellettyä vihjata, että alkoholi edistää sosiaalista tai seksuaalista menestystä.

Tavoitteena on vähentää alkoholihaittoja. Alkoholi aiheuttaa vuosittain noin miljardin euron välittömät kustannukset. Kaikkea kärsimystä ei voi rahassa mitata.

Perustelut eivät vakuuta ravintoloitsijoita.

– Minun mielestäni on kohtuutonta, että kaikkia rangaistaan suurkuluttajien takia, joita on kymmenen prosenttia kaikista käyttäjistä, Niko Paasolainen sanoo.

Hän panostaisi suurkuluttajien auttamiseen.

– Jos on ongelmakäyttäjä, on ihan sama, mitä juoma maksaa, eikä siihen vaikuta se, että ohi ajavassa rekassa on Koffin mainos.

Paasolainen pelkää, että alkoholilain muutos työllistää ravintoloita lisää.

– Facebook-sivuja täytyy alkaa syynätä entistä tarkemmin. Jos asiakkaalta tulee Facebook-seinälle kommentti, että meillä on hyvä olutvalikoima, se pitää poistaa.

Eekoon toimialajohtaja Pertti Timonen sanoo, että muutos ei näy ravintoiloissa.

Ravintolan sisällä ja terassilla mainonta jatkuu entiseen tapaan. Jos ravintolan ulkopuolella on mainosteline, sekin saa jäädä paikoilleen.

– Muutokset näkyvät enemmän siellä, minne mainonta on siirtynyt, eli sosiaalisessa mediassa, hän summaa.

Eekoon ravintolat ovat jakaneet verkossa tietoa kampanjatarjouksistaan, mutta nyt jakaminen loppuu.

– Jos haluamme esimerkiksi tehdä asiakkaille hyvän viinikampanjan, emme saa enää kertoa siitä asiakkaille. Kyllä tämä tuntuu jo ihan elinkeinovapauden rajoittamiselta, Timonen harmittelee.

Onko alkoholi liikaa esillä?

Ei
81% (51 ääntä)
Kyllä
19% (12 ääntä)
Ääniä yhteensä: 63

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi