Paikalliset

Kaupunkipuron uomaan on uponnut jo 800 tonnia kiveä

IMATRA Toinen mokoma on vielä tulossa. Budjetti pitänee.

Tomi Menna esittelee, kuinka kaupunkipuron alaosa on jo kokenut suuren mylläyksen. Vesisade haittaa töitä siinä määrin, että voimalinjan alla ei silloin uskalla kaivurilla työskennellä.

Tuija Horttanainen

Kaupunkipuroa on tehty Imatralla keväästä alkaen, ja työmäärällä mitattuna hanke alkaa olla projektipäällikkö Tomi Mennan mukaan jo puolivälissä. Silti moni tulee kysymään Mennalta, että milloin työt alkavat.

–Olemme työskennelleet kauempana tiestä, joten moni ei ole havainnut, miten iso työmaa voimalaitoksen lähellä puron alaosassa jo on. Ensi viikolla on tarkoitus siirtyä Imatrankoskentien toiselle puolelle, joten sitten työt varmaan huomataan, hän naurahtaa.

Työt ovat nyt siinä vaiheessa, että puron uoma alkaa hahmottua. Vain vesi puuttuu.

– Vettä tulee elo-syyskuun vaihteessa, todennäköisesti useammassa erässä. Veden tulo ei joka tapauksessa ole mahdollista ennen kuin köysiratayrittäjän kausi päättyy.

Urakan haasteellisin vaihe, vedenottorakennelmien teko, on vielä edessä.

Puron uoma on tähän mennessä niellyt urakoitsijana toimivan VRJ Etelä-Suomen työnjohtaja Tomi Mäkisen mukaan 800 tonnia kiveä, ja suunnilleen toinen mokoma menee vielä.

– Valtaosa kivistä on saatu työmaalta, joten niitä ei ole tarvinnut kuskata kauempaa.

Ainakin tähän mennessä kaupunkipuron budjetti on pitänyt kutinsa.

– Suurin poikkeama suunnitelmasta liittyy tien vieressä olevaan vanhaan kaarisiltaan, joka olikin vähän huonommassa kunnossa kuin luultiin. Rahallisesti ei kuitenkaan puhuta suurista summista, joten esimerkki osoittaa, kuinka hyvin suunnitelmat todella ovat toteutuneet, Menna toteaa.

Jos rahat riittävät, suunnitelmissa ovat myös maisemalliseen yläosaan sijoittuvat luonnonkiviportaat ja silta puron yli.

– Optioiden toteutumisesta ei vielä ole tietoa, asiaan palataan lomien jälkeen.

Osa imatralaisista on suhtautunut varsin kriittisesti kaupunkipuron rakentamiseen. Mennan mukaan tilanne rauhoittui, kun päätös puron rakentamisesta tehtiin. Sille kun ei enää mitään mahda.

– Lisäksi töiden edetessä hoksataan, miten vaikuttavan näköinen purosta oikeasti tulee, ja mielipiteet ovat jo muuttuneet. Nyt väännetään siitä, onko tämä puro vai oja, Menna nauraa.

Menna ja Mäkinen toivottavat myös puron vastustajat tervetulleiksi katsomaan töiden etenemistä.

– Kysymäänkin saa rohkeasti tulla, ja takinkääntö on sallittua!

Kaupunkipuron perustiedot

Kaupunkipurourakan tilaajana toimii Imatran kaupunki, rakennuttajana Imatran kaupungin tekninen palvelukeskus ja urakoitsijana VRJ Etelä-Suomi. Puron suunnittelusta vastaa MA-arkkitehdit Oy.

Kokonaisurakan veroton hinta on 788 000 euroa ilman optioita (luonnonkiviportaat ja silta puron yli).

Kaupunkipuro jakautuu kahteen osa-alueeseen, maisemalliseen yläosaan ja luonnonmukaiseen alaosaan. Alaosan toteutuksen lähtökohtana on kalataloudellisien seikkojen huomioiminen.

Urakka valmistuu 30.11. mennessä, mutta viralliset avajaiset ovat ensi keväänä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi