Paikalliset

Näin arvokas Antsku oli Imatralle: 500 000 €

Putouksen sketsihahmot ja hokemat ovat nousseet uskomattomaksi valtakunnalliseksi ilmiöksi. Mikään muu suomalainen kaupallinen tv-ohjelma ei kerää viikosta toiseen samanlaisia katsojamääriä, medianäkyvyyttä, sosiaalisen median kommentteja ja kahvipöytäkeskusteluja.

Mediatoimisto Dagmarin buying director Katariina Uljas-Ahlin mukaan Antsku oli Imatralle melkoinen onnenkantamoinen – sokerina pohjalla tietysti vielä Antskun voitto.

– Pelkällä TV-spotti kampanjalla tai edes mietityllä sosiaalisen median kampanjalla on vaikea rakentaa mitään vastaavaa pöhinää sosiaalisen median eri foorumeilla tai saada yhtä paljon palstamillejä printtimedioista. Puhumattakaan kulovalkean tavoin leviävistä hokemista arjen eri tilanteissa.

Uljas-Ahl arvioi, että rahallisesti näkyvyys vastaisi keskikokoista monimediallista lanseerauskampanjaa, euromääräisenä vähintään 350 000–400 000 euroa. Mediatoimisto Carat Finlandin toimitusjohtaja Timo Ronkainen arvioi näkyvyyden rahallisesti jopa vielä suuremmaksi.

– Arvioni mukaan Antsku-ilmiö on kaiken mediahuomion osalta ansainnut noin puolen miljoonan arvosta mediatilaa.

Ronkaisen mukaan hankalaksi tällaisen tapauksen tarkan arvottamisen tekee kuitenkin erottelu siitä, kuinka paljon ilmiön aiheuttamasta näkyvyydestä on pudonnut Imatran laariin ja kuinka paljon pelkän Antsku-hahmon ja Putouksen laariin.

– Joka tapauksessa Antsku on onnistunut tuomaan Imatran kaupungille erittäin arvokasta mediatilaa niin sosiaalisessa mediassa, kuin ansaitussakin mediassa.

– Erityisen tästä tekee tietysti vielä se, että suurin osa huomiosta, mitä Imatran kaupunki on tätä kautta saanut, on ollut hyvin positiivista, Ronkainen tuumaa.

Ilmiö nimeltä Antsku

Mediatoimistot arvioivat Anskun medianäkyvyyden noin puolen miljoonan arvoiseksi mainoskampanjalla mitattuna.

Vastaavasta valtakunnallisesta lauantai-illan televisionäkyvyydestä sekunteina mitattuna kustannukset olisivat satoja tuhansia.

Facebookissa Antsku sai nopeasti yli 50 000 tykkääjää ja erittäin korkean osallistumisasteen.

Antskun vierailu Imatralla toi kaupungille hyvää julkisuutta parhaaseen katseluaikaan. Koskenpartaalle Antskua tuli seuraamaan pari tuhatta ihmistä.

Lähde: Mediakolmio Oy

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat

AutonOsat24.Fi