Vaalikoneemme on nyt avattu!

Paikalliset

Imatra ei poista pikavippimainoksia

Pikavippimainokset ovat ainakin toistaiseksi osa Imatran katukuvaa. Kouvolan kaupunki teki päätöksen poistaa kaupungin mainostauluista helposti saatavia lainoja esittelevät ilmoitukset. Imatralaisen gallupissa kaupunkilaiset kannattivat mainosten poistoa ajatellen nuoria.

Tuija Horttanainen

Kouvolan kaupunki on Ylen mukaan ensimmäisenä Suomessa tehnyt päätökset poistaa pikavippejä esittelevät mainostaulut kaupungin valopylväistä.

Tekninen lautakunta teki päätöksensä sillä perusteella, etteivät pikavippimainokset sovi kaupungin imagoon. Kuntalaiset olivat myös valittaneet kyseisistä mainoksista.

Kouvolan teknisen lautakunnan puheenjohtaja uskoo, että monilla on tarve päästä pikavippailun tieltä tukevammalle maaperällä, eivätkä kadunvarsilla kirkuvat mainokset edistä tätä pyrkimystä.

Pois, pois vain. On ajateltava nuoria.”
Imatran kaupungin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Leena Peura-Kuusela toteaa, että ainakaan toistaiseksi pikavippimainosten siivoamista katukuvasta ei ole Imatralla käsitelty.

Peura-Kuusela uskoo, että mainokset varmasti houkuttavat vippaamaan, mutta ei osaa enemmälti arvioida, ovatko ne haitaksi kaupungin imagolle.

– Itse tosin henkilökohtaisesti en niistä mainoksista pidä,markkinointi- ja viestintäpäällikkö sanoo.

Imatralainen kysyi kaupunkilaisilta, mitä mieltä he ovat pikavippimainoksista kadunvarsilla. Pitääkö ne siivota katukuvasta vai voiko mainostus jatkua entiseen tapaan?

Sari Pellisen mielestä ne pitäisi poistaa katukuvasta ihmisiä yllyttämästä.

– Mainoksiin kyllä kiinnittää huomioita, ei ole samantekevää mitä niissä on.

Juhani Kykkänen on samoilla linjoilla Pellisen kanssa - mainokset pois.

– Ne voivat edesauttaa nuorison ajautumista kierteeseen, jossa otetaan vain uutta velkaa entisen päälle. Eihän muitakaan huonoja asioita, kuten viinaa ja tupakkaa, kadunvarsilla mainosteta, hän perustelee.

Pirkko Nokkosella ei ole selvää kantaa suuntaan tai toiseen, sillä hän itse ei juuri kadunvarsien mainoksia ajattele. Nokkonen arvelee, että monikaan ei tule ajatelleeksi mainostettavaa lainaa harkitessaan, miten hirvittävän kalliita pikavipit ovat ja pitää niitä ”humpuukina”.

Tuulikki ja Hannu Savolainen ovat valmiita hävittämään pikavippimainokset katukuvasta.

– Pois, pois vain. Ei se meitä itseämme vaivaa, mutta on ajateltava nuoria. Miksi ihmisille pitää tehdä tällaista?

– Jos mainos on uusi, silloin sen huomaa. Muuten niihin ei tule oikeastaan kiinnitettyä huomiota, eikä yhtään ostopäätöstä ole kadunvarsimainosten perusteella syntynyt, Savolaiset kertovat.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Vaalikoneemme on nyt avattu!

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat