Rohkea esitys Berneriltä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esitteli torstaina ministeriön selvityksen liikenneverkkoyhtiöstä.

Berneriä täytyy kiittää rohkeudesta. Suomalaiseen keskusteluun tarvitaan lisää tällaisia radikaaleja avauksia.

Esityksen idea on, että valtion teiden hoito, kehittäminen ja ylläpito siirtyisivät valtionyhtiöön, joka keräisi tienkäyttäjiltä asiakasmaksuja. Yhtiön omistaisivat valtio ja maakunnat.

Uudistus sisältää paljon hyvää.

Jokainen autoilija tietää, että Suomen tiet kaipaavat parannusta. Kun käy automatkalla Ruotsissa tai Saksassa, Suomen tiet tuntuvat vaatimattomilta. Korjausvelka kasvaa vuosi vuodelta.

Autoilua verotetaan Suomessa rankasti, mutta valtio käyttää vain osan verotuloista teihin. Loput menevät valtion kassaan, josta rahoitetaan muita palveluita.

Liikenneverkkoyhtiön hyvä puoli olisi se, että autoilijalta kerättävät maksut korvamerkittäisiin teiden kunnostamiseen. Autoilija voisi maksaa asiakasmaksun mielellään, jos tietäisi, että sillä rakennetaan entistä parempia teitä.

Uudistus poistaisi autoveron kokonaan. Sekin olisi järkevää. Autoveron poistaminen alentaisi uusien autojen hintaa, jolloin yhä useampi autoilija pystyisi hankkimaan turvallisen ja vähäpäästöisen auton.

Epäselväksi on jäänyt, miksi uudistusten toteuttamiseen tarvitaan erillinen yhtiö. Eduskunnalla on valta päättää, mitä maksuja valtio kerää autoilijoilta ja miten se käyttää ne. Siihen ei tarvita liikenneverkkoyhtiötä.

Toivottavasti kohua herättäneet paikannuslaitteet on nyt hylätty lopullisesti. Valtiolla on jo varma ja edullinen keino kerätä maksut ajokilometrien mukaan: polttoainevero. Siihen ei tarvita kalliita laitteita, jotka uhkaavat autoilijoiden yksityisyyttä.

Päätoimittaja Koivisto

Tällä palstalla julkaistaan Lappeenrannan Uutisten ja Imatralaisen päätoimittajan Janne Koiviston pääkirjoituksia.