Siirretäänkö joulu?

Vuoden viimeisessä eduskunnan täysistunnossa suurimman oppositiopuolueen puheenjohtaja Antti Rinne esitti epäilyn siitä, että hallitus on aikeissa siirtää joulunkin kevääseen.

Hallituksen puolesta vastasi ulkoministeri Timo Soini. Hän kehui Rinteen vakavasti esitettyä leikkimielistä kysymystä hänen kauden parhaakseen ja vakuutti: ”Joulua ei siirretä. Se pysyy edelleenkin Jeesuksen Kristuksen syntymäpäivänä.”

Tarkasti ottaen vastaus sisälsi vain joulun merkitystä – ei ajankohtaa – koskevan lupauksen. Hyvä toki sekin, että joulua pidetään Suomessa edelleen kristillisenä juhlana. Onhan siihen liitetty pakanallisiakin perinteitä.

Muinaisille roomalaisille talvipäivänseisaus 25. joulukuuta oli Voittamattoman auringon päivä. Sitä edelsi 17.–23. joulukuuta keskitalven Saturnalia-juhla. Meidän joulumme seesteinen seimi-idylli oli siitä sesongista varsin kaukana!

Joulukuun 25. päiväksi Jeesuksen syntymän lienee ensimmäisenä 200-luvulla ajoittanut Hippolytos Roomalainen. Hän oletti, että enkelin ilmestys Marialle oli tapahtunut kevätpäivänseisauksena, 25. maaliskuuta. Siitä yhdeksän kuukauden mittainen raskausaika antaa meille nykyisenkin joulun ajankohdan.

Raamatun teksteistä ei käy ilmi Jeesuksen syntymän tarkka päivä, vuosi tai vuodenaika. Historiaan tapahtuma sitoutuu siten, että mainitaan roomalaisten hallitsijoiden nimet ja verotustoimenpide. Paikka tiedetään. Se on kylä Juudeassa, Betlehem. Se on yhä olemassa. Pyhiinvaeltajia saapuu sinne sankoin joukoin tänäkin jouluna.

Emme me kaikki voi siirtyä jouluksi Betlehemiin. Mutta onneksi joulu voidaan – ja se tuleekin siirtää. Betlehemistä Pohjolaan. Ulkoa sisälle. Seimestä sydämeen.

Joulu on tehnyt tehtävänsä, jos sen jälkeen on saatu uudet voimat siirtyä juhlasta arkeen, kirkosta kaupungintalolle, kodista kouluun, tallista tehtaaseen, tunnelmasta tekoihin.

”Ikuisen joulun jos tahdot löytää, sydämes avaa ja kohtaat Vapahtajan.”

Joulu jatkuu. Ja elämä Imatralla.

Imatralainen teologi

Veli-Matti Kosonen

Tällä palstalla julkaistaan Veli-Matti Kososen kolumneja. Kirjoittaja on imatralainen teologi.