Toteutuuko junayhteys Pietariin? – Viialainen: "Voisi myös miettiä, voisiko tulla paikallisjuna välille Lappeenranta-Imatra"

Imatran ja Pietarin välisestä yhteydestä on puhuttu vuosikausia.

Riina Haapala

LIIKENNE   Etelä-Karjalassa elätellään yhä toiveita raideliikenteestä Venäjälle.

Voisiko raiteiden henkilöliikenteen kilpailulle avaaminen siivittää pitkään suunnitellun Imatra–Pietari-junayhteyden uuteen lentoon? Mahdollisesti.

Raideyhteyden saamiseen voi tosin mennä aikaa. Imatran kaupunginjohtaja Rami Hasu sanoo, että tällä hetkellä ykkösprioriteettina on saada Imatran rajanylityspaikalle kansainvälinen status myös raideliikenteen osalta. Asiasta on keskusteltu niin Suomen kuin Venäjänkin liikenneministeriöiden kanssa.

– On puhuttu tavaraliikenteestä, mutta kun katsoo pidemmälle, henkilöliikenne on tavoiteltava asia, Hasu sanoo.

– Vilkastuttaisi varmasti elinkeinoelämää Imatran ja Lappeenrannan seudulla.

Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialaisen mielestä suunta on lupaava, mutta vielä on paljon tehtävää. Viialainen arvioi, että Imatra–Pietari-väli on epärealistinen, mutta sen sijaan Imatra–Viipuri-väliin hän uskoo.

– Meillä tietysti täytyy laittaa infra kuntoon ja Svetogorskin puolella myös. Antreasta Viipuriin on erinomainen kaksoisraide, mutta Svetosta Antreaan on vain yksi raide, Viialainen sanoo.

– Minun visio on, että ensi vaiheessa rahti-, mutta ennen pitkää pienempi juna myös henkilöliikenteeseen.

Myös Viialainen puhuu vahvasti Imatran rajanylityspaikan kehittämisen puolesta.

– Voisi myös miettiä, voisiko tulla paikallisjuna välille Lappeenranta-Imatra. Jos ja kun sellainen tulee, se voisi ajaa Lappeenrannasta Imatran kautta Viipuriin, Viialainen visioi.

Rajatarkastukset hoidettaisiin junassa samalla tavalla kuin nyt Allegrossa.

– Miksei tätäkin saataisi toimimaan, Viialainen sanoo.

– Puolitoista tuntia Lappeenrannasta Viipuriin, Viialainen laskee.

Viialainen arvelee, että tuumasta toimeen saatettaisiin päästä joskus 2020-luvulla.

– Kysyntä tuolla reitillä on ilman muuta nähtävissä eikä se syö Allegroa. Se on erityyppinen ja kilpailua saa olla.

 

Pääkirjoitus: Junayhteys syytä saada auki

Henkilöliikenne kilpailulle

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esittää että rautateiden henkilöliikenne avataan kilpailulle vuoteen 2026 mennessä.

Myös Helsingin seudun liikenteen lähijunat ovat avautumassa kilpailulle.

Ensimmäisenä kilpailutus on Bernerin mukaan tarkoitus avata VR:n Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä.

Siinä kilpailutettu liikennöinti alkaa suunnitelmien mukaan 2020-luvun alkupuolella.

Written by:

Riina Haapala

Ota yhteyttä
AutonOsat24.Fi