Autojen sim-kortti kummastuttaa – "Bernerin ideoita ei ole edes hallitusohjelmassa"

Liikenne- ja viestintäministeriön suunnitelmat kansallisesta väyläyhtiöstä sekä autoilijoiden seurantajärjestelmistä ovat vielä hämärän peitossa.

Riikka Laine

Teksti: Mikko Turklin

Autoliitto ei suoralta kädeltä tyrmää Liikenne- ja viestintäministeriön aikeita perustaa valtiolle oma liikenneverkkoyhtiö. Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mukaan on vaikea vastustaa hanketta, kun hankkeen valmistelusta ei juuri ole tihkunut tietoja julkisuuteen.

Nieminen odottaakin, että valmistelu olisi läpinäkyvämpää.

– Asian keskeneräisyys on huono peruste sille, että asian valmistelusta ei kerrota julkisuuteen. Näin perusteellisen hankkeen valmistelu edellyttää kriittistä, julkista keskustelua aiheesta. Hyvä hallintotapa edellyttää asioiden avointa valmistelua.

Nieminen muistuttaa, että koko hankkeesta ei ole mitään mainintaa hallitusohjelmassa. Siitä huolimatta hallitus yrittää saada hankkeen maaliin vielä tämän hallituskauden aikana. Tavoite on, että uusi yhtiö aloittaisi toimintansa jo vuoden 2018 alusta. Samalla mullistuisivat kansalaisten liikennetottumukset.

Niemisen mukaan eräs uudistuksen arveluttava piirre on keskusteluissa mukana ollut kaikkiin autoihin asennettava sim-järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan. Liikenneverkkoyhtiö ei kuitenkaan suoraan laskuttaisi autoilijaa, vaan sen hoitaisivat yksityiset palveluntarjoajat. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) vihjasi Helsingin Sanomissa aiemmin joulukuussa, että halukkaita palveluntarjoajia löytyisi runsaasti.

Pasi Nieminen muistuttaa, että kyselyjen mukaan selvä enemmistö suomalaisista vastustaa paikannustietojen keräämistä tai muita maksuperusteisia järjestelmiä, kuten tietulleja. Autoliitto ei sinänsä vastusta sitä ajatusta, että autoilijat maksaisivat tienkäytöstä muita enemmän.

– Polttoainevero on auton käyttöön perustuva vero. Sitä maksetaan aina, kun autoilija starttaa auton moottorin.

Nieminen muistuttaa lisäksi, että valtio kerää 7 miljardia euroa vuodessa liikenneveroja, mutta käyttää infrastruktuurin ylläpitämiseen ainoastaan vajaan miljardin vuodessa. Hänen mielestään polttoaine-, ajoneuvo-, auto- ja vakuutusmaksuveroista saatuja tuottoja voitaisiin korvamerkitä valtion infrahankkeisiin sen sijaan, että valtio perustaisi väyliä varten erillisen liikenneverkkoyhtiön.

Nieminen epäileekin, että hanke ei välttämättä olekaan kustannusneutraali, kuten liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner totesi.

– Liikenneverkkoyhtiö sekä palveluntuottajat ottaisivat oman osansa rahasta.

– Hankkeen kustannukset kiinnostavat meitä suuresti. Vain muutamia vuosia sitten Jorma Ollilan työryhmä ehdotti satelliittipaikannukseen perustuvaa tieverosuunnitelmaa. Hankkeen kustannuksiin tämä silloinkin kaatui.

Written by:

Ota yhteyttä

 

 

AutonOsat24.Fi