Pyöräilijät ja asukkaat yhdistävät voimansa – Lauritsalaan taas uusi liikuntapaikka

Pump track -rata nousee Lauritsalan urheilupuistoon. Lappeenrantalaiset pyöräilijät Juhani Sirkiä ja Matti Pesu ovat hankkeen puuhamiehiä.

Janne Koivisto

Hanke sai alkusysäyksen Tikkakoskella sijaitsevasta pump track -radasta.

Matti Pesu

Lauritsalan asukkaat ja lappeenrantalaiset pyöräilijät aikovat rakentaa Lauritsalan urheilupuistoon pump track -polkupyöräradan.

– Kyseessä on pyöräilyrata, jossa ei poljeta vaan vauhti saadaan pumppaamalla keholla oikeassa tahdissa radan töyssyissä ja kaarteissa. Kun ajaja hallitsee tekniikan, siinä ei tarvitse polkea ollenkaan, hankkeen puuhamies Matti Pesu kertoo.

– Polkeakin toki saa, ja rata sopii kaikille taitoihin, pyörään tai ikään katsomatta, hän lisää.

Lasten liikuttaminen tärkeä syy

Rata nousee urheilupuiston länsipäätyyn tenniskenttien taakse. Lappeenrannan kaupunki on jo antanut luvan alueen käyttöön.

Paikka on talkoolaisten mukaan monestakin syystä hyvä: urheilupuisto on tarkoitettu liikuntaan, metsikkö sopii pump track -radalle, ja läheinen koulu hyötyy liikuntapaikasta.

– Lasten liikuttaminen on tärkeä syy radan rakentamiseen, Pesu sanoo.

Rata sopii kuitenkin kaikenikäisille, ja sillä voi ajaa kaikenlaisilla pyörillä.

Idea on peräisin Tikkakoskelta

Pyöräilijöiden nokkamiehet Matti Pesu ja Juhani Sirkiä sekä Lauritsalan asukasyhdistyksen hallituksen jäsen Raija Suuronen tapasivat keskiviikkoiltana Lauritsalan urheilupuistossa radan suunnittelijan.

Radan suunnittelee jyväskyläläinen pyöräilijä Juhana Koivisto, joka on suunnitellut pump track -radan esimerkiksi Luonetjärven koululle Tikkakoskelle.

– Siitä idea tuli tännekin. Kävin katsomassa sitä paikkaa ja kysyin Jussilta, voisiko Lappeenrantaankin sopia tällainen. Jussi soitti muutaman puhelun, ja rattaat lähtivät rullaamaan, Pesu kertoo.

Hinta ehkä muutamia tuhansia

Kunhan radan suunnitelma valmistuu, tiedetään, kuinka paljon hiekkaa ja kivituhkaa se tarvitsee.

– Sen jälkeen päästään keräämään varoja ja talkoolaisia, Pesu sanoo.

Rata maksaa hänen mukaansa vähintään 3 000–5 000 euroa. Se edellyttäisi, että talkoolaisia tulisi runsaasti ja kaupungilta liikenisi radalle hiekkaa.

– Jos joudutaan ostamaan maata ja hankkimaan konevoimaa, puhutaan jopa 15 000 eurosta.

Radan suunnittelusta talkoolaiset eivät kuitenkaan aio tinkiä.

– Huonosti tätä ei kannata tehdä. Kaikissa oppaissa neuvotaan, että suunnittele kolmesti ja rakenna vain kerran, Pesu sanoo.

Talkoolaisilla toive kaupungille

Talkoolaiset ovat tyytyväisiä siihen, että kaupunki on antanut radalle hyvän paikan. He toivovat, että kaupungilta liikenisi vielä hiekkaa.

– Kaupungillahan on maamassoja, joita se joutuu pakostikin siirtelemään, Juhani Sirkiä huomauttaa.

Vetäjät lupaavat tiedottaa rakennustöiden alkamisesta, jotta jokainen lauritsalalainen voi halutessaan osallistua rakennustöihin.

– Jokainen lapio ja kanki on silloin tarpeellinen, Sirkiä vakuuttaa.

Talkoissa on myös hauskaa

Lauritsalan urheilupuistoon valmistui vastikään talkoilla frisbeegolfrata. Raija Suurosen mukaan asukkaat ovat ottaneet radan ilolla vastaan.

– Luulen, että myös pump track -rataan suhtaudutaan tällä alueella myönteisesti. Siitä ei tule mitään ääntä, eikä se vahingoita ympäristöä, hän sanoo.

Lauritsalalaiset ovat rakentaneet aiemmin talkootyönä myös koirapuiston. He toivovat, että pump track -radasta tulee samanlainen pioneerihanke.

Lauritsalalaiset rakentavat talkoilla, koska kaupungin rahat eivät riitä joka paikkaan. Talkoilla tekeminen on heidän mukaansa myös ketterää ja hauskaa.

Written by:

Janne Koivisto

Ota yhteyttä
AutonOsat24.Fi