Linnoituksen hunaja turistien mukana maailmalle

Siinä sitä nyt on: Ensimmäinen erä 100 prosenttista Linnoituksen hunajaa, josta ensimmäiset lusikalliset maistoivat Jouko Kolhonen (vasemmalla) ja Matti Kaistinen.

Tuija Sinkkonen

Aivan vielä sitä ei saa, mutta myöhemmin tänä kesänä Jouko ja Seija Kolhosen neljän mehiläispesän annit ovat kaikkien lappeenrantalaisten saatavilla. Maailmalle ne matkaavat turistien laukuissa.

Kolhosten mehiläispesät on nimetty Linnoituksen historian mukaan: Pokrova, Suvorov, Willimies ja Frisenheim.

Runsaalle sadolle on olemassa kaikki edellytykset, sillä Isä Markus ja rovasti Matti J. Kuronen siunasivat pesät.

– Erilailla käsiteltyjä Lappeenrannan ja Linnoituksen omaa hunajaa tulee myyntiin vain Linnoituksen yrittäjien kautta, sanoo Jouko Kolhonen. Kolhonen toteaa, että hunajan nimet rekisteröidään.

Hän kertoo, että myös kaupungin kanssa käydään neuvotteluja.

– Tavoitteena on, että esimerkiksi asukasyhdistysten avulla jokaiselle Lappeenrannan kaupungin osalle voitaisiin tuottaa oma nimikko hunaja. Pienkin voi olla suurta, sanoo Kolhonen.

Omien mehiläispesien tuotantotavoitteista hän toteaa.

– Tavoitteena on kymmenen pesää. Jos niitä olisi 15, voisi puhua jo tarhauksesta, sanoo Kolhonen. Hän toteaa, että neljällä pesällä pitäisi pystyä tuottamaan 250 kiloa hunajaa vuodessa.

Suomessa hunajaa kulutetaan noin 580 grammaa henkeä kohden vuodessa. Kulutus on huomattavasti pienempää kuin keskimäärin Euroopan Unionin maissa, joissa hunajaa nautitaan keskimäärin 700 grammaa henkilöä kohden vuodessa. Suomessa arvioidaan olevan noin 2600 tarhaajaa, joista valtaosalla on alle 10 tuotantopesää. Tiedot ilmenevät maa- ja metsätalousministeriön Internet-sivuilta.

Etelä-Karjalan Mehiläishoitajien puheenjohtaja Matti Kaistisen mukaan maakunnassa on 50 hunajan tuottajaa.

– Talvi koituu monen hunajan tuottajan kohtaloksi, sanoo Kaistinen. Hänellä itsellään on 80 pesää. Suurin tarha on Taavetissa ja siellä on noin 400 pesää. Tosin viime vuonna karhu vieraili mehiläispesillä saaden aikaan mittavaa tuhoa.

- Koko pesä on mennyttä, kun karhu on siellä käynyt, kertoo Kaistinen.

Ennen kuin Linnoituksen ja Lappeenrannan omat hunajat ovat myyntitiskillä, on Kolhosilla paljon työtä.

- Valtavasti on vielä työtä ennen syksyä. Työlistalla ovat muun muassa pakkaukset ja etiketit. Logon on suunnitellut Aimo Vuorinen, kertoo Kolhonen.

Valtavasti on vielä työtä ennen syksyä.”
Siunaustilaisuudessa Isä Markus totesi, että hunajaa ei vielä pystytä tuottamaan keinotekoisesti. Elinkeino ei onnistu, jos ei ole lämpöä, kukkia ja yhteistyötä luonnon kanssa.

- Kauneus on luonnon korkein arvo, toteaa Isä Markus.

Matti J. Kuronen kertoo, että tällaiset siunaustilaisuudet eivät ole yleistä luterilaisuudessa, mutta ne ovat lisääntymässä. Koteja ja laivoja sekä kuvataidekoulu on siunattu. Erimielisyyttä esiintyy muun muassa kauppakeskusten siunaamisesta luterilaisessa kirkossa.

– Ortodoksisuudessa eri toimintojen siunaamisella on pitkät perinteet, toteaa Isä Markus.

Written by:

Tuija Sinkkonen

Ota yhteyttä