Kuukauden koeajo: Jeep on yhä Amerikan makuinen maasturi

Vaikka Jeep Grand Cherokeen keula näyttääkin entistä virtaviivaisemmalta, on se edelleen varsin massiivinen ilmestys.

Automafia

Jeep Grand Cherokee kotimarkkinoilla auton keulalle on tarjolla vain bensamoottoreita. Eurooppaa ja muita diesel-markkinoita varten on kehitetty 3,0-litrainen dieselmoottori.

Automafia

Tässä on uusin versio perinteisestä Jeep Grand Cherokeesta.

Vaikka auton keula näyttääkin entistä virtaviivaisemmalta, on Grand Cherokee edelleen varsin massiivinen ilmestys.

Overland-varustelussa keulan etusäleikkö, kattokaiteet, sivupeilit, ovenkahvat, kylkilistat ja pakoputkenpää ovat saaneet kromikoristuksen.

Kromiosat yhdessä tumman metallivärin kanssa ovat varsin toimiva yhdistelmä. Takalasien tummennukset, lasikattoluukku ja isot kevytmetallivanteet kuuluvat Overland-mallin vakiovarustukseen.

Sisätilat jatkavat samaa linjaa.

Kun kyseessä on amerikkalainen auto ja vielä hyvin varusteltu sellainen, on sähköherkkuja riittämiin.

Istuimessa on sähkösäädöt, ohjauspyörä säätyy sähköllä, lasikattoluukun aurinkoverhon saa suljettua nappia painamalla ja takaluukku aukeaa ja sulkeutuu sähköisesti, myös kuljettajan paikalta käsin.

Amerikkalaiset sen osaavat: sähköherkkuja on riittämiin.”

Myös nahkaa on käytetty riittävästi. Istuimet ja kojelauta ovat nahkaverhoiltuja.

Overland-mallissa on vakiona navigointijärjestelmä, jota hallitaan 6,5” näytöltä. Musiikkinautinnosta huolehtivat tehokas vahvistin, 8 kaiutinta ja subwoofer-kaiutin auton takakontissa.

Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys, kun autossa istutaan korkealla.

Myös sivupeilit ovat mukavan isot. Konepelti näyttää kuskin paikalta käsin valtavalta ja auton etukulmat vaativat aluksi totuttelua. Ahtaissa paikoissa pysäköintiä avustaa parkkitutkat edessä ja takana.

Lisäksi löytyy peruutuskamera, jonka kuva tulee 6,5” navigaattorin näytölle.

Takapenkin istuinta on korotettu, jotta istuma-asento olisi luonnollisempi. Istuinosa on melko alhaalla ja takamatkustajalla polvet ovat hiukan koukussa.

Avaimeton järjestelmä toimii – kunhan et unohda avaimia auton sisälle.”

Tavaratilaa löytyy takakontista 457 litraa.

Overland-varusteluun kuuluu avaimeton järjestelmä eli riittää että, avaimet ovat mukana taskussa. Auton käynnistys tapahtuu napista ja ovet saa lukkoon ovenkahvasta löytyvällä napilla. Ovien lukitus aukeaa, kun koskettaa ovenkahvaa.

Tosin, kuten koeajolla tuli todettua, avaimet kannattaa pitää kuljettajan mukana auton ulkopuolella ovia lukitessa. Sillä jos avaimet ovat sisällä, ei ovien lukitus enää aukea.

Jeep Grand Cherokee kotimarkkinoilla auton keulalle on tarjolla vain bensamoottoreita.

Eurooppaa ja muita diesel-markkinoita varten on kehitetty 3,0-litrainen dieselmoottori, joka on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto Suomen maahantuontiohjelmassa.

Tämä V6 turbodiesel on italialaisen VM Motorin valmistama ja se on kehitetty yhteistyössä Fiatin moottoritekniikkaan keskittyneen Fiat Powertrain-yksikön kanssa.

Uusi 3,0-litrainen diesel tarjoaa tehoa 241 hevosvoimaa ja vääntöä riittävät 550 Newtonia.

Moottorin parina on aina 5-nopeuksinen automaattivaihteisto ja voima välitetään kaikille neljälle pyörälle jatkuvan nelivedon kautta.

Auton koon, tehot ja nelivedon huomioiden 8,3 litran yhdistetty kulutus kuulostaa varsin kohtuulliselta.

Koeajolla ajotietokone näytti matka-ajossa vajaan 8 litran kulutusta ja sekalaisessa taajama-ajossa kulutus oli noin 10 litran luokkaa.

8,3 litran yhdistetty kulutus kuulostaa varsin kohtuulliselta.

Overland-mallissa on vakiona Quadra-Lift ilmajousitus.

Ilmajousituksen korkeus säätyy automaattisesti ajonopeuden mukaan tai sitä voi säätää myös manuaalisesti.

Ilmajousilla etuakselin maavara on normaaliasennossa 205 millimetriä. Parhaimmillaan maavaraa saa korotettua huimat 105 millimetriä.

Jousitus tuntuu yllättävän jämäkältä amerikkalaiseksi autoksi, joissa monesti ylikorostetaan ajomukavuutta.

Grand Cherokee sen sijaan sopii loistavasti myös eurooppalaisiin makutottumuksiin. Ohjaus on tehostettu vähän turhankin kevyeksi, mutta ainakin autoa on mukavan kevyt pyöritellä parkkipaikalla.

Edullisin Grand Cherokee on Laredo-varusteltu malli, jossa moottori teholukemat ovat vähän pienemmät (190hv ja 440Nm). Laredo-mallin lähtöhinta on 64 899,20 euroa.

Tämä lähes täydellisesti varusteltu Overland-malli on lähtöhinnaltaan 88 397,28 euroa.

Lähes 90 000 euron hankintahinta kuulostaa isolta, mutta kun huomioi uskomattoman runsaan varustelun, on hinta varsin kilpailukykyinen isojen eurooppalaisten katumaasturien kanssa (hintatiedot ennen 1.4.2012).

Automafia / Janne Suomalainen

Kuukauden koeajot tuottaa Automafia. Lue lisää ajankohtaisia autoilu-uutisia osoitteesta www.automafia.net

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland

Moottori: diesel, 6-sylinterinen turbo

Iskutilavuus: 2 987 cc

Teho: 177 kW (241hv) / 4 000 rpm

Vääntö: 550 Nm / 1 800–2 800 rpm

Vaihteisto: 5-vaihteinen automaatti

Voimansiirto: neliveto

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8.2 sekuntia

Huippunopeus: 202 km/h

Yhdistetty kulutus: 8,3 l/100 km

CO2-päästöt: 218 g/km

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta